Špaldové kernotto s pečenou dýní a řepou

30. září 2011 v 22:05

Úžasné podzimní jídlo. Nejen že krásně vypadá, ale taky skvěle chutná. Pečenou zeleninu miluju pro její sladkou chuť. Špaldové kroupy jsem jedla poprvé a měla jsem trochu obavy - zrní mi totiž moc nechutná. Ale z tohoto kernotta jsem byla nadšená. Veganské, bez cukru.


Potřebujeme (2 větší porce)
červená řepa - 2 menší, napařené, oloupané
dýně - odrůda Butternut, stejné množství jako řepy
řepkový olej - asi 3 lžíce (dvě na pečení a jedna na smažení)
rozmarýn - 2 snítky, čerstvý
tymián - 2 snítky, čerstvý
cibule - 1 větší
špaldové kernotto - 1 hrnek (200 ml)
sójová smetana (Provamel)
mirin - 2 lžíce
sůl

dvě zapékací mísy na zeleninu, hlubší pánev nebo nižší širší hrnec na kernotto

1 Nejprve předvaříme nebo napaříme řepu. Trvá to asi 20 minut. Řepa by měla být uvnitř ještě syrová. Když trochu zchladne, oloupeme ji a nakrájíme na malé kousky.

2 Předehřejeme si troubu na 200 / 180. Dýni nakrájíme na kostičky, dáme do zapékací mísy, pokapeme řepkovým olejem, posypeme pár zrníčky soli a promícháme. Totéž provedeme v jiné míse s červenou řepou. Na zeleninu ještě položíme snítky rozmarýnu a tymiánu a vložíme do trouby. Pečeme asi 25 minut (zelenina musí být měkká a nesmí se připálit).

3 Cibuli nakrájíme najemno a smažíme asi 5 minut v hlubší pánvi na rozpáleném řepkovém oleji. Osolíme, přidáme špaldu a dobře promícháme. Přilijeme mirin a dobře promícháme. Až se vyvaří, přidáme naběračku horké vody nebo zeleninového vývaru. Zamícháme, necháme tekutinu vyvařit a přidáme další naběračku a tak pořád dokola, dokud není kernotto měkké. Trvá to asi 30 minut. Kernotto by mělo mít krémovou konzistenci. Odstavíme z ohně a vmícháme 1 lžíci sójové smetany.

4 Podáváme s pečenou zeleninou. Kernotto můžeme posypat praženými dýňovými semínky.

Tip na vaření
Řepu si můžeme předvařit dopředu (i den předem). Špaldové kernotto doporučuju proprat a předem namočit (třeba jen na půl hodiny), protože pak se rychleji uvaří a bude lépe stravitelné. Je dobré ho zavčas slít a nechat trochu oschnout v cedníku, než ho přisypeme ke smažící se cibulce. Vodu z namáčení nevylíváme, ale přilijeme ji během vaření do kernotta.

Tip pro zdraví
Toto jídlo má příjemně nasládlou chuť, takže podporuje orgány elementu země (žaludek, slezina, slinivka). Stejné účinky má dýně. Špalda sice není bezlepková, ale slyšela jsem, že lidé jsou alergičtí především na pšeničný lepek a ostatní obiloviny (špalda, oves...) jim většinou nevadí.
Špalda je druh pšenice (je to vlastně stará původní nešlechtěná odrůda), je ale výživnější a lépe stravitelnější než pšenice. Posiluje zažívání, slinivku a slezinu
Mirin je japonské rýžové víno na vaření.

Inspirace
Recept jsem našla v anglickém časopisu BBC Good Food, kde neloupali ani řepu ani dýni. Já jsem řepu oloupala, dýni jsem zkusila neloupat (i když se všude píše opak) a dala se dobře jíst, jelikož slupka během pečení změkne. Ale příště asi radši oloupu i dýni.
Při pečení dávali ke každé zelenině po jedné snítce tymiánu a rozmarýnu. Já jsem dala rozmarýn na dýni a tymián k řepě.
V původním receptu dolévali zeleninový vývar, já jsem použila obyčejnou horkou vodu a chuti v kernottu bylo dost i tak. Pokud nemáte doma mirin, použijte bílé víno. A šalotku, jestli ji máte doma. Já jsem ji zapomněla koupit, tak jsem si musela vystačit s obyčejnou cibulí.

Mohly by vás zajímat tyto články:
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny recepty na tomto blogu jsou veganské. Při vaření receptů používám převážně biopotraviny, ovoce a zeleninu spíše z trhu či ze zahrádky.