Jáhly

24. září 2011 v 21:03 |  Z čeho vaříme
Proč si zamilovat jáhly? Protože jsou nejen velmi zdravé, ale mají taky výbornou chuť (narozdíl od jiných obilovin). Dá se z nich celkem rychle (jsou uvařené za 20 minut) připravit spousta chutných pokrmů - nasladko i naslano.


Jáhly jsou bezlepkové a, protože obsahují hodně minerálů (fosfor, vápník, hořčík, železo, křemík), působí v těle zásadotvorně. Jsou velmi výživné a lehce stravitelné.
Kdysi jsem četla v jednom časopise, že když budete jíst hodně jáhly, budete mít krásnou čistou pleť, zdravé lesklé vlasy a pevné nehty (což je asi dáno vysokým obsahem minerálů a vitaminů v jáhlách). Na jednom kurzu zdravého vaření jsem se zase dozvěděla, že jáhly mají "vyrovnanou energii", takže kdo je jí, je taky vyrovnaný.
Podle východní medicíny posilují jáhly element země, tedy žaludek, slinivku a slezinu, a měly by se poměrně často objevovat na talíři právě teď - koncem léta a začátkem podzimu.
Proto jsem doma prošla všechny kuchařky a časopisy o vaření a vypsala si seznam receptů s jáhlami, které bych v následujících dnech chtěla zkusit a podělit se o ně tady na blogu.

Příprava
Pokud používáte drobné kvalitní bio-jáhly (Bioharmonie, Alnatura z dm), není třeba je spařovat, stačí je proprat ve studené vodě. Ovšem jinak je lepší jáhly spařit, aby nebyly hořké (nejlépe zalít vroucí vodou a nechat pár minut stát, pak přecedit). Všimla jsem si, že v zahraničních receptech se jáhly nespařují.
Uvádí se, že jáhly se mají vařit ve vodě v poměru 1:3 až 1:5. Když to ale udělám, začnou brzy "utíkat", i když je vařím na nejmenším hořáku s rozptylovací mřížkou. Osvědčilo se mi nalít do hrnce jen tolik vody, aby sahala kousek nad jáhly (tedy asi 1:1), a průběžně dolívat horkou vodu, dokud se jáhly neuvaří. Trvá to asi 20 minut.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny recepty na tomto blogu jsou veganské. Při vaření receptů používám převážně biopotraviny, ovoce a zeleninu spíše z trhu či ze zahrádky.