Dýňová polévka

20. listopadu 2010 v 16:14 |  Polévky
dýňová polévka

Toto je pravděpodobně moje nejoblíbenější polévka. Má vynikající chuť a konzistenci. Navíc mě udivuje, že pouhé dvě ingredience, cibule a dýně, dokážou vytvořit něco tak lahodného. Poprvé jsem tuhle polévku jedla v pražském Albiu a pak našla recept v Biokuchařce Hanky Zemanové. Tady je trochu upravená verze:




potřebujeme:
dýni - Hokkaido, 1/2 menší dýně, omytá, očištěná
cibuli - 1 střední
sůl - 1/2 lžičky
olej - na vaření dm, 1 - 2 lžíce

sójová smetana - Provamel, na dochucení
sezam - černý, pražený, na ozdobu

mixér

1 Dýni rozpůlím. Lžící vydlabu dužinu, kterou i se semínky dám do menšího hrnce, zaliju studenou vodou (0,5 l), přivedu k varu a vařím vývar na polévku.

2 Mezitím si nakrájím dýni na kostky. Očistím cibuli a nakrájím na větší kusy (osminky). V hrnci zahřeju olej a asi 5 minut na něm opékám cibuli na mírném ohni. Přidám dýni a ještě chvíli opékám a míchám. Přiklopím a dusím, vše na mírném ohni (5 - 10 minut).

3 Zeleninu zaliju asi 100 ml studené vody, přivedu k varu, osolím a přes cedník přiliju vývar z dužiny a ze semínek, lžící vymačkám, propasíruju část dužiny, čím se polévka už trochu zahustí. Vařím 15 - 30 minut (dokud není dýně a cibule měkká). Tekutiny by nemělo být příliš ani málo, ideální je, když je zelenina téměř zalitá, ale ještě nad hladinu vykukují kousky dýně.

4 Teď už stačí jen polévku nalít do mixéru a dobře rozmixovat na hladký krém. Ještě nikdy jsem polévku nemusela nějak dochucovat, chutnala výborně. Přesto vždy ještě přidám pár kapek sójové smetany, která podtrhne jemnou chuť polévky. V Albiu tuhle polévku posypávali praženým černým sezamem a vypadalo to moc hezky.

dýně Hokkaido - mám ji moc ráda, protože se nemusí loupat a taky mi přijde, že je chutnější.

vývar - polévka má intenzivnější chuť, navíc k dužině můžu přidat různé koření a vývar pak bude mít zajímavější chuť, například můžete přidat lžičku anýzu nebo hvězdičku badyánu a vývar, potažmo polévka, bude mít nasládlou karamelovou chuť. Doporučuju!

pražený sezam - připravuju jednou za měsíc a uschovávám ve skleničce od marmelády. Nejdřív nasypu šálek semínek do cedníku, propláchnu studenou vodou a nechám chvíli oschnout (10 - 30 minut). Pak pražím nasucho na pánvi na mírném ohni, za občasného míchání. Jakmile semínka začnou vonět nebo dokonce praskat, je čas stáhnout je z ohně. Po vychladnutí je nasypu do skleničky a vždy, když potřebuju, můžu jimi něco posypat.

tip pro zdraví
podle východní medicíny dýně (a sladká chuť vůbec) působí dobře na žaludek, slinivku a slezinu.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny recepty na tomto blogu jsou veganské. Při vaření receptů používám převážně biopotraviny, ovoce a zeleninu spíše z trhu či ze zahrádky.